fbpx

Herken jij je hierin?

– Je hebt het gevoel dat je niet altijd goed uit plast en/of je hebt blaasontstekingen
– Je hebt moeite met poepen: het duurt lang, je moet persen, het doet pijn, je hebt harde ontlasting, aambeien, scheurtjes bij je anus, etc.
– Je hebt pijn bij het vrijen, komt niet of niet makkelijk klaar, hebt weinig gevoel in je vagina

Het probleem? Een te strakke bekkenbodem…

De oplossing? Lees verder…

November 2016. Ik had een afspraak met Joke Groen, een van de grondleggers van de bekkenbodemfysiotherapie in Nederland. Tussen twee van haar reizen door: ze kwam net terug uit Zuidoost-Azië, waar ze een cursus had gegeven aan fysiotherapeuten. Twee dagen later ging ze alweer naar Amerika voor een lezing. Een autoriteit op haar gebied, met enorm veel verstand van zaken, en een overvolle agenda. Een maand later zou ze met pensioen gaan.
Ik was dus superblij dat ze tijd voor me maakte. Dat wilde ze graag, voor een seksuoloog in spé, die een cursus zou gaan geven waarin de bekkenbodemspieren uitgebreid aan bod zouden komen.

Ik vroeg haar het hemd van het lijf en ze overlaadde me ook echt met informatie. Veel daarvan heb ik verwerkt in mijn cursus uiteraard. Goud waard!

Ze vertelde me dat Westerse vrouwen (mannen en kinderen trouwens ook) vaak een te strak gespannen bekkenbodem hebben. Vaker nog dan te zwakke bekkenbodemspieren. Hoe dat komt? We zitten teveel. En dan gaat het niet alleen over meer bewegen, maar ook anders op het toilet zitten. “Huh?”, zei ik, “die wc’s van ons zijn juist superfijn!” Maar niets is minder waar.

Onze Westerse toiletten zorgen ervoor dat we onze bekkenbodemspieren niet kunnen ontspannen. De gevolgen? Die staan bovenaan deze mail. In hoeveel punten herkende jij jezelf net? Bij mij was het ‘check, check, check’ in november 2016. En nu? ‘Nee, nee, nee’!

Joke Groen vertelde dat je moet plassen en poepen in een hurkhouding om je bekkenbodemspieren te ontspannen. Die Fransen, Japanners en heel veel anderen op deze wereld hebben dat dus blijkbaar goed begrepen! Nu vind ik Franse wc’s meestal te vies voor woorden, maar ik kreeg opeens meer waardering voor hun aanpak…

Ze liet me ook een paar filmpjes zien van de Squatty Potty, een supersimpel krukje en dé oplossing voor het Europese wc-probleem. Het eerste filmpje is echt supergrappig (en in het Engels). Het tweede filmpje (in het Nederlands) gaat in op de wetenschappelijke achtergrond van de Squatty Potty. Ik kan de strekking van de filmpjes hier wel opschrijven, maar kijk vooral de filmpjes zelf. Dan snap je waar ik het over heb. Lees je liever? Kijk dan op hun website.

Ik begreep het meteen, zag de logica erachter en ben meteen gaan hurken op het toilet. De eerdere problemen, die ik eigenlijk niet als problemen had gezien omdat ik de klachten voor lief nam (hoort erbij), verdwenen als sneeuw voor de zon! Oké, oké, ik deed daarnaast mijn eigen cursus in die tijd, wat probleem 3 van het lijstje vooral verhielp. Maar toch, ik was overtuigd.

Waarom heb ik deze informatie dan niet eerder gedeeld? Simpelweg omdat de Squatty Potty nog niet in Nederland verkrijgbaar was. Ik had een exemplaar in China besteld via een bekende website, maar die kwam nooit aan. Dus om jou blij te maken met een dooie mus, vond ik te ver gaan.

Inmiddels (december 2018) zijn er ook goedkopere varianten verkrijgbaar. Voor nog geen 18 euro ben jij (en je hele gezin) van je strakke bekkenbodem af!

Bestel het toiletkrukje via bol.com of andere websites.

 

P.S. 1: als je kinderen hebt en/of een man in huis – ook zij hebben er baat bij!

P.S. 2: ik heb een tijdje een krukje van een bekende Zweedse keten gebruikt, maar daarmee blijven je benen te dicht bij elkaar om de bekkenbodemspieren goed te ontspannen. Bij de brede kruk, zoals de Squatty Potty, maak je veel meer de echte hurkhouding. 

P.S. 3: wil je dit delen met anderen? Doen! Hoe meer mensen dit weten, hoe beter!